ALEXANDROS LORDOS
ΛΟΡΔΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
LORDOS ALEXANDROS
...
ΛΕΚΤΟΡΑΣ
Τμήμα Ψυχολογίας
ΟΕΔ 02 - Σχολή Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης
Πανεπιστημιούπολη
B125
-
-
-

Προσωπικό Προφίλ

Ο Αλέξανδρος Λόρδος είναι εγγεγραμμένος Κλινικός Ψυχολόγος, και Λέκτορας Κλινικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Κατέχει πτυχίο Σύγχρονων και Μεσαιωνικών Γλωσσών από το Πανεπιστήμιο του Cambridge, πτυχίο Ψυχολογίας από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, μεταπτυχιακό στη Συμβουλευτική από το Πανεπιστήμιο του Durham, και διδακτορικό στην Κλινική Ψυχολογία από το Πανεπιστήμιο Κύπρου. Ο Δρ. Λόρδος είναι εκ των ιδρυτών του Κέντρου Βιώσιμης Ειρήνης και Δημοκρατικής Ανάπτυξης (SeeD) δια του οποίου έχει εγκαινιάσει ερευνητικές συνεργασίες με διάφορους διεθνείς οργανισμούς, όπως UNICEF, World Bank, Interpeace, UNDP, και το Office for Transition Initiatives της USAID. Διετέλεσε συντονιστής ερευνητικών προγραμμάτων σε χώρες της Ευρώπης, της Αφρικής και της Ασίας, συγκεκριμένα σε Ουκρανία, Μολδαβία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Λιβερία, Ρουάντα, Ιράκ, Νεπάλ, Μαλαισία, Ανατολικό Τιμόρ και Κύπρο. Υπήρξε επισκέπτης επιστήμονας στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Harvard, ενώ υπηρετεί ως διεθνής εμπειρογνώμονας στο International Peacebuilding Advisory Team καθώς επίσης και ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Resilient Lives Foundation. Στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, ασχολείται επί του παρόντος με την σύσταση του ερευνητικού του εργαστηρίου, το «Κέντρο για την μελέτη Δεξιοτήτων Ζωής και Ανθεκτικότητας», ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στη διδασκαλία και εποπτεία προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών φοιτητών στο Τμήμα Ψυχολογίας.
Με ενδιαφέρει η διερεύνηση των δεξιοτήτων ζωής (Life Skills), και πως η απόκτηση τους συμβάλλει στη διασφάλιση της ψυχικής υγείας, στη βελτίωση των προοπτικών απασχόλησης, και στην εποικοδομητική πολιτότητα. Επίσης σημαντικό ερώτημα είναι, με ποίο τρόπο οι δεξιότητες ζωής συμβάλλουν στην ανθεκτικότητα έναντι διαφόρων αντιξοοτήτων, είτε αυτές αφορούν το μικροσύστημα είτε το μακροσύστημα ενός ατόμου. Συγκεκριμένα, εξετάζω τα πιο κάτω: Πρώτο, πως συμβάλλουν συγκεκριμένες δεξιότητες ζωής (π.χ. συνειδητότητα, αντοχή στη δυσφορία, διανοητική ταπείνωση, δημιουργικότητα, προσανατολισμός στο μέλλον, νοοτροπία ανάπτυξης, επικοινωνία, ηγετικότητα, αποδοχή της διαφορετικότητας) στην επίτευξη συγκεκριμένων θετικών καταστάσεων, όπως αναφέρθηκαν πιο πάνω; Δεύτερο, πως μπορούμε να αξιολογήσουμε με αξιοπιστία και εγκυρότητα τις δεξιότητες ζωής, μέσα από κλίμακες αυτό-αναφοράς, προβολικά εργαλεία και γνωστικές δοκιμασίες; Και τέλος, πως αποκτώνται οι δεξιότητες ζωής, μέσα από αναπτυξιακές διεργασίες, διδασκαλία, καθοδήγηση, ενεργοποίηση, κοινωνική μάθηση, ενεργό μάθηση ή αλλιώς, σε ποικίλα πλαίσια της καθημερινότητας όπως: οικογένεια, εκπαιδευτικά ιδρύματα, χώρους εργασίας, αθλητισμό και πολιτισμό, καθώς επίσης και υπό συνθήκες κρίσης, όπως σε διαιρεμένες κοινωνίες, ανθρωπιστικές κρίσεις, ριζοσπαστικοποιημένες κοινωνικές ομάδες, νέους με αυξημένο δείκτη ψυχοκοινωνικού κινδύνου, κέντρα ψυχικής υγείας, κέντρα αποκατάστασης, και σε φυλακές; Μεσοπρόθεσμα, προσδοκώ στην αξιοποίηση αυτής της γνώσης για την διαμόρφωση ενοποιημένων συστημάτων αξιολόγησης και παρέμβασης, που να εφαρμόζονται με ευελιξία προς αντιμετώπιση των αναγκών διαφόρων πληθυσμών για δεξιότητες ζωής και ανθεκτικότητα.
Lordos, A., Suffian, I., Louise, C., Guest, A. & Symeou, M. (in preparation). Life Skills as predictors of mental health, employability, and constructive citizenship: Towards an evidence-based road-map for the reform of Malaysia’s education system.
 
Lordos, A., Symeou, M., Morin, H., Fanti, K., Lemishka, O., & Dagli-Hustings, I. (in preparation). The impact of Life Skills Education on mental health and citizenship outcomes amongst adolescents in Eastern Ukraine.
 
Lordos, A., Sikki, M., Ikinci, M., Dagli-Hustings, I., Guest, A., & Louise, C. (in preparation). Understanding determinants of individuals’ citizenship choices: A comparative study of Liberia, Ukraine and Nepal
 
Lordos, A., Kontoulis, M., Fanti, K., & Symeou, M. (in preparation). The Youth Resilience Framework: An integrative theory of change to guide programme design for multidimensional resilience in adolescence.
 
Koutsogiorgi, C., Lordos, A., Michaelides, M., & Fanti, K. (under review). Factorial structure and nomological network of the Inventory of Callous-Unemotional Traits accounting for item keying effects.
 
Lordos, A., Morin, H., Fanti, K., Lemishka, O., Symeou, M., Kontoulis, M., Hadjimina, E., & Guest, A. (2019). Adolescent Development in Eastern Ukraine: Risk, Resilience and the Protective Nature of the Education System. Geneva: UNICEF
 
McCandless, E., Hollender, R., Zahar, M., Schwoebel, M., Menochal, A. & Lordos, A. (2018). Forging Resilient Social Contracts: A Pathway to Preventing Violent Conflict and Sustaining Peace (Summary Findings). Oslo: UNDP Oslo Governance Centre
 
Andershed, H., Colins, O., Salekin, R., Lordos, A., Kyranides, M. & Fanti, K. (2018). Callous-Unemotional Traits Versus the Multidimensional Psychopathy Construct as Predictors of Various Antisocial Outcomes during Early Adolescence. Journal of Psychopathology and behavioral Assessment, Vol. 40, pp.16-25
 
Fanti, K., Lordos, A., Sullivan, E. & Kosson, D. (2018). Cultural and Ethnic Variations in Psychopathy. In Patrick, C. (Ed.), Handbook of Psychopathy, 2nd Edition. New York: The Guildford Press
 
Suurmond, J., Lordos, A. & Mani Sharma, P. (2017). Blessing or Burden? The impact of Peace Services on Peace and Violence in Nepal. Journal of Peacebuilding and Development, Vol. 12:1, pp.1-18
 
Wall, T., Frick, P., Fanti, K., Kimonis, E. & Lordos, A. (2016). Factors Differentiating Callous-Unemotional Children with and without Conduct Problems. Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol 57:8, pp.976-983
 
Suurmond, J., Mani Sharma, P., Lordos, A. (2016). Predictors of Peace and Violence in Nepal: An empirical study of peace needs and peace services. Kathmandu: Pro Public & SeeD
 
Lordos, A. (2016). The Role of Executive Dysfunction and Callous-Unemotional Traits in the Manifestation of Antisocial Behavior: Genetics, Neurobiology and Developmental Trajectories. Nicosia: Department of Psychology, University of Cyprus
 
SeeD & UNDP (2015). Predicting Peace: The Social Cohesion and Reconciliation Index as a Tool for Conflict Transformation. Nicosia: United Nations Development Programme
 
Moore, G., Loizides, N., Sandal, N. & Lordos, A. (2014). Winning Peace Frames: Intra-Ethnic Outbidding in Northern Ireland and Cyprus. West European Politics, Vol 37:1, pp.159-181
 
Lordou, E., Lordos, A., Lazarou, C., Lazarou, A., Mama, P., & Paradeisioti, A. (2012). When appearances can deceive: Final Diagnoses in a Child Psychiatric Unit. ADHD in Practice, 4 (3), pp.14-16
 
Lordos, A. (2009). Rational Agent or Unthinking Follower? A survey-based profile analysis of Greek Cypriot and Turkish Cypriot referendum voters. In Diez, T. & Tocci, N. (Eds.) Cyprus: A Conflict at the Crossroads. Manchester and New York: Manchester University Press
 
Lordos, A., Kaymak, E., & Tocci, N. (2009). A People’s Peace in Cyprus: Testing the options for a comprehensive settlement. Brussels: Centre for European Policy Studies

Profile Information

Alexandros Lordos is a licensed Clinical Psychologist and a Lecturer in Clinical Psychology at the University of Cyprus. He holds a BA in Modern and Medieval Languages from the University of Cambridge, a BA in Psychology from the University of Crete, an MA in Counselling Studies from the University of Durham, and a PhD in Clinical Psychology from the University of Cyprus. Dr Lordos is one of the founders of the Centre for Sustainable Peace and Democratic Development (SeeD), through which he established research partnerships with several international organizations, including UNICEF, the World Bank, Interpeace, UNDP, and USAID’s Office for Transition Initiatives. He has served as principal investigator or co-principal investigator in research projects across several countries in Europe, Africa and Asia, specifically in Ukraine, Moldova, Bosnia-Herzegovina, Liberia, Rwanda, Iraq, Nepal, Malaysia, East Timor and Cyprus. Dr Lordos is a former Senior Fellow of Harvard Humanitarian Initiative at Harvard University’s School of Public Health, a Senior Associate of the International Peacebuilding Advisory Team, and a Board Member of Resilient Lives Foundation. At the University of Cyprus, he is currently in the process of establishing his research lab, the Centre for the Study of Life Skills and Resilience, while he contributes to the teaching and supervision of BA, MA and PhD students in the Psychology Department.
I am interested in investigating how the acquisition of life skills can contribute to mental health, employability and constructive citizenship outcomes, as well as in strengthening resilience against micro-systemic and macro-systemic adversities. Research questions I am currently focusing on include the following: How do specific life skills (e.g. mindfulness; distress tolerance; intellectual humility; creativity; future orientation; growth mindset; communication; leadership; tolerance of diversity) map out to distinct outcomes, as described above? How can we more robustly assess life skills, through self-report, projective, and task-based measurement modalities? And finally, how can life skills be nurtured, taught, mentored, activated, socially learnt, actively learnt or otherwise acquired in various everyday contexts such as the family, education establishments, the workplace, or through culture and sports, as well as in more challenging and crisis-associated contexts such as conflict-affected countries, humanitarian emergencies, radicalized social groups, high-risk youth populations, mental health clinics, rehabilitation centers, and correctional facilities? In the longer term, I hope to apply such knowledge for the development of integrated assessment-to-intervention systems that can be flexibly deployed to effectively meet population needs for life skills and resilience.
Lordos, A., Suffian, I., Louise, C., Guest, A. & Symeou, M. (in preparation). Life Skills as predictors of mental health, employability, and constructive citizenship: Towards an evidence-based road-map for the reform of Malaysia’s education system.

Lordos, A., Symeou, M., Morin, H., Fanti, K., Lemishka, O., & Dagli-Hustings, I. (in preparation). The impact of Life Skills Education on mental health and citizenship outcomes amongst adolescents in Eastern Ukraine.

Lordos, A., Sikki, M., Ikinci, M., Dagli-Hustings, I., Guest, A., & Louise, C. (in preparation). Understanding determinants of individuals’ citizenship choices: A comparative study of Liberia, Ukraine and Nepal

Lordos, A., Kontoulis, M., Fanti, K., & Symeou, M. (in preparation). The Youth Resilience Framework: An integrative theory of change to guide programme design for multidimensional resilience in adolescence.

Koutsogiorgi, C., Lordos, A., Michaelides, M., & Fanti, K. (under review). Factorial structure and nomological network of the Inventory of Callous-Unemotional Traits accounting for item keying effects.

Lordos, A., Morin, H., Fanti, K., Lemishka, O., Symeou, M., Kontoulis, M., Hadjimina, E., & Guest, A. (2019). Adolescent Development in Eastern Ukraine: Risk, Resilience and the Protective Nature of the Education System. Geneva: UNICEF

McCandless, E., Hollender, R., Zahar, M., Schwoebel, M., Menochal, A. & Lordos, A. (2018). Forging Resilient Social Contracts: A Pathway to Preventing Violent Conflict and Sustaining Peace (Summary Findings). Oslo: UNDP Oslo Governance Centre

Andershed, H., Colins, O., Salekin, R., Lordos, A., Kyranides, M. & Fanti, K. (2018). Callous-Unemotional Traits Versus the Multidimensional Psychopathy Construct as Predictors of Various Antisocial Outcomes during Early Adolescence. Journal of Psychopathology and behavioral Assessment, Vol. 40, pp.16-25

Fanti, K., Lordos, A., Sullivan, E. & Kosson, D. (2018). Cultural and Ethnic Variations in Psychopathy. In Patrick, C. (Ed.), Handbook of Psychopathy, 2nd Edition. New York: The Guildford Press

Suurmond, J., Lordos, A. & Mani Sharma, P. (2017). Blessing or Burden? The impact of Peace Services on Peace and Violence in Nepal. Journal of Peacebuilding and Development, Vol. 12:1, pp.1-18

Wall, T., Frick, P., Fanti, K., Kimonis, E. & Lordos, A. (2016). Factors Differentiating Callous-Unemotional Children with and without Conduct Problems. Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol 57:8, pp.976-983

Suurmond, J., Mani Sharma, P., Lordos, A. (2016). Predictors of Peace and Violence in Nepal: An empirical study of peace needs and peace services. Kathmandu: Pro Public & SeeD

Lordos, A. (2016). The Role of Executive Dysfunction and Callous-Unemotional Traits in the Manifestation of Antisocial Behavior: Genetics, Neurobiology and Developmental Trajectories. Nicosia: Department of Psychology, University of Cyprus

SeeD & UNDP (2015). Predicting Peace: The Social Cohesion and Reconciliation Index as a Tool for Conflict Transformation. Nicosia: United Nations Development Programme

Moore, G., Loizides, N., Sandal, N. & Lordos, A. (2014). Winning Peace Frames: Intra-Ethnic Outbidding in Northern Ireland and Cyprus. West European Politics, Vol 37:1, pp.159-181

Lordou, E., Lordos, A., Lazarou, C., Lazarou, A., Mama, P., & Paradeisioti, A. (2012). When appearances can deceive: Final Diagnoses in a Child Psychiatric Unit. ADHD in Practice, 4 (3), pp.14-16

Lordos, A. (2009). Rational Agent or Unthinking Follower? A survey-based profile analysis of Greek Cypriot and Turkish Cypriot referendum voters. In Diez, T. & Tocci, N. (Eds.) Cyprus: A Conflict at the Crossroads. Manchester and New York: Manchester University Press

Lordos, A., Kaymak, E., & Tocci, N. (2009). A People’s Peace in Cyprus: Testing the options for a comprehensive settlement. Brussels: Centre for European Policy Studies