![]() |
ΠΙΤΤΑΛΗΣ ΜΑΡΙΟΣ | |
PITTALIS MARIOS | |
... | |
ΛΕΚΤΟΡΑΣ | |
Τμήμα Επιστημών της Αγωγής | |
Θεοφανίδης | |
Δράμας 11-13 | |
510 | |
22892955 | |
- | |
- |
Προσωπικό Προφίλ
Ο Μάριος Πιττάλης είναι Διδάκτορας της Διδακτικής των Μαθηματικών (Undergraduate studies at the University of Cyprus: B.A. in Educational Sciences, 2000, Graduate Studies at the University of Cyprus, Department of Education: M.A. in Mathematics Education, 2004, PhD in Mathematics Education, University of Cyprus, 2008). Εργάστηκε ως δάσκαλος για 3 χρόνια. Από το 2003 μέχρι το 2021 εργάστηκε στο Τμήμα Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου ως ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό. Τον Αύγουστο του 2021 διορίστηκε λέκτορας στη μαθηματική παιδεία στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Τα τελευταία 5 χρόνια διδάσκει στο Διαπανεπιστημιακό Πρόγραμμα Μεθοδολογίας της Διδασκαλίας των Μαθηματικών του Τμήματος Μαθηματικών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Σπούδασε Eπιστήμες της Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και ακολούθως παρακολούθησε μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές στη διδακτική των μαθηματικών. Συμμετείχε στη διεξαγωγή διεθνών ερευνών καθώς και σε σημαντικό αριθμό ερευνητικών προγραμμάτων που χρηματοδοτήθηκαν από το Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Διαθέτει πλούσιο συγγραφικό έργο με περισσότερες από 80 δημοσιεύσεις σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά, πρακτικά διεθνών συνεδρίων και κεφάλαια σε βιβλία που εκδίδονται από διεθνείς οίκους. Είναι διορισμένος από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού ως επιστημονικός συνεργάτης στην ομάδα ανάπτυξης του Αναλυτικού Προγράμματος των Μαθηματικών στην Κύπρο. Επιπρόσθετα, συμμετέχει ενεργά τα τελευταία 6 χρόνια στην ανάπτυξη του νέου διδακτικού υλικού των μαθηματικών για το δημοτικό σχολείο.
Συμμετοχή σε Χρηματοδοτούμενα Ερευνητικά Προγράμματα
| |
Τα ερευνητικά του ενδιαφέρονται εστιάζονται στην ανάπτυξη της τρισδιάστατης γεωμετρικής σκέψης των μαθήτών, στην ανάπτυξη διδακτικών προγραμμάτων στα μαθηματικά που ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες και επιταχύνουν τη διαδικασία της γνωστικής ανάπτυξης των μαθητών. Έχει ασχοληθεί με την εξέταση των στρατηγικών των μαθητών στη λύση προβλημάτων αναλογικής σκέψης, τις δυνατότητες που προσφέρουν τα λογισμικά δυναμικής γεωμετρίας για ανάπτυξη της ικανότητας απόδειξης, τη γνωστική επιτάχυνση των μαθητών με τη χρήση τεχνολογίας στη διδασκαλία των μαθηματικών και τη μελέτη της συναρτησιακής σκέψης των μαθητών. | |
Δημοσιεύσεις σε περιοδικά
- Pitta-Pantazi, D., Christou, C., Demosthenous, E., Pittalis, M., & Chimoni, M. (2022). Nurturing mathematical creativity for the concept of arithmetic mean in a technologically enhanced ‘personalised mathematics and mathematics inquiry’learning environment. ZDM–Mathematics Education, 54(1), 51-66.
-Pittalis, M. (2021). Extending the technology acceptance model to evaluate teachers’ intention to use dynamic geometry software in geometry teaching. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 52(9), 1385-1404.
- Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D., & Christou, C. (2020). Young students’ functional thinking modes: The relation between recursive patterning, covariation thinking and correspondence relation. Journal for Research in Mathematics Education, 51(5), 631-674.
- Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D., & Christou, C. (2018). A longitudinal study revisiting the notion of early number sense: algrebraic arithmetic a catalyst for number sense development. Mathematical Thinking and Learning, 20(3), 222-247.https://doi.org/10.1080/10986065.2018.1474533 - Pittalis, M., & Christou, C. (2013). Coding and decoding representations of 3D shapes. Journal of Mathematical Behavior, 32, 673-689. http://dx.doi.org/10.1016/j.jmathb.2013.08.004
- Pittalis, M., & Christou, C. (2010). Types of reasoning in 3D geometry thinking and their relation with spatial abilities. Educational Studies in Mathematics, 75(2), 191-212. doi: 10.1007/s10649-010-9251-8
- Christou, C., Pittalis, M., K., Mousoulides, N. & Jones, K. (2007). Developing the 3DMath dynamic geometry software: theoretical perspectives on design. International Journal of Technology in Mathematics Education, 13(4), 168-174.
- Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D, Sriraman, B. (2005). An empirical taxonomy of problem posing processes. Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik (International Reviews in Mathematics Education), 37(3), 149-158.
- Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D. (2005). Problem solving and posing in a dynamic geometry environment. The Mathematics Enthusiast, A special issue on International Perspectives in Mathematics Teaching using Computer software.
- Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D. (2004). Proofs through exploration in dynamic geometry environments. International Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 339-352.
Κεφάλαια σε Βιβλία και Πρακτικά Διεθνών Συνεδρίων
|
Profile Information
Marios Pittalis (Undergraduate studies at the University of Cyprus: B.A. in Educational Sciences, 2000, Graduate Studies at the University of Cyprus, Department of Education: M.A. in Mathematics Education, 2004, PhD in Mathematics Education, University of Cyprus, 2008) is a researcher and educational personnel of mathematics education at the University of Cyprus. He worked as special teaching personnel in the Department of Education from 2004 to 2021. He was appointed lecturer of mathematics education in the University of Cyprus in August 2021. He participated in research projects funded by the European Union. (Minerva: Dalest and Comenius 2.1: Calgeo, EMETT) and in projects funded by the University of Cyprus (Development of a 3D geometry computer environment & Cognitive and Metacognitive Development in relation with the didactic approaches) and the Cyprus Research Foundation (PENEK 2002). He has worked for the development of the new mathematics curriculum in Cyprus and he works as a scientific collaborator in the development of the new teaching textbooks for the primary school. In addition, he is a researcher in the European program KeyCoMath.
Participation in Funded Projects
| |
His research focuses on the cognitive development of mathematical thinking and the development of students 3-dimensional thinking, He has a number of research publications in scientific journals, books and conference proceedings. He participated in three research projects funded by the European Union. (Minerva: Dalest, Comenius 2.1: Calgeo, EMETT, European Master for European Teacher Training, www.emett.eu) and in two projects funded by the University of Cyprus (Development of a 3D geometry computer environment & Cognitive and Metacognitive Development in relation with the didactic approaches) and the Cyprus Research Foundation (PENEK 2002). | |
Journal Publications
- Pitta-Pantazi, D., Christou, C., Demosthenous, E., Pittalis, M., & Chimoni, M. (2022). Nurturing mathematical creativity for the concept of arithmetic mean in a technologically enhanced ‘personalised mathematics and mathematics inquiry’learning environment. ZDM–Mathematics Education, 54(1), 51-66. - Pittalis, M. (2021). Extending the technology acceptance model to evaluate teachers’ intention to use dynamic geometry software in geometry teaching. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 52(9), 1385-1404. - Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D., & Christou, C. (2020). Young students’ functional thinking modes: The relation between recursive patterning, covariation thinking and correspondence relation. Journal for Research in Mathematics Education, 51(5), 631-674. - Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D., & Christou, C. (2018). A longitudinal study revisiting the notion of early number sense: algrebraic arithmetic a catalyst for number sense development. Mathematical Thinking and Learning, 20(3), 222-247.https://doi.org/10.1080/10986065.2018.1474533 - Pittalis, M., & Christou, C. (2013). Coding and decoding representations of 3D shapes. Journal of Mathematical Behavior, 32, 673-689. http://dx.doi.org/10.1016/j.jmathb.2013.08.004 - Pittalis, M., & Christou, C. (2010). Types of reasoning in 3D geometry thinking and their relation with spatial abilities. Educational Studies in Mathematics, 75(2), 191-212. doi: 10.1007/s10649-010-9251-8 - Christou, C., Pittalis, M., K., Mousoulides, N. & Jones, K. (2007). Developing the 3DMath dynamic geometry software: theoretical perspectives on design. International Journal of Technology in Mathematics Education, 13(4), 168-174. - Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D, Sriraman, B. (2005). An empirical taxonomy of problem posing processes. Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik (International Reviews in Mathematics Education), 37(3), 149-158. - Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D. (2005). Problem solving and posing in a dynamic geometry environment. The Mathematics Enthusiast, A special issue on International Perspectives in Mathematics Teaching using Computer software. - Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D. (2004). Proofs through exploration in dynamic geometry environments. International Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 339-352.
Chapters in Books and Conference Publications
|