Παρά το γεγονός ότι οι Ευρωπαϊκές πολιτικές προωθούν την ανάπτυξη μιας κοινωνίας βασισμένης στη γνώση, διεθνείς συγκριτικές μελέτες αποκαλύπτουν ότι ακόμη χώρες των ανταγωνιστικών οικονομικών ζωνών, όπως οι χώρες του Ειρηνικού, υπερτερούν όσον αφορά τον τομέα της εκπαίδευσης. Παράλληλα, ανάμεσα στις Ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν μεγάλες διαφορές στα επίπεδα της μέσης επίδοσης των μαθητών, καθώς και στην προσφορά ίσων ευκαιριών σε διαφορετικούς μαθησιακούς πληθυσμούς. Ο εντοπισμός των παραγόντων αποτελεσματικότητας που δρουν στο επίπεδο του σχολείου και του συστήματος μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη μεθόδων για βελτίωση της αποτελεσματικότητας σε όλη την Ευρώπη.

Σε αυτό το πλαίσιο, η εν λόγω διεθνής έρευνα, η οποία διεξάγεται σε έξι ευρωπαϊκές χώρες (Κύπρος, Ελάδα, Γερμανία, Βέλγιο, Ιρλανδία, Σλοβενία), εστιάζεται σε τέσσερεις κύριους στόχους:

  • Να διερευνήσει και να εξηγήσει τις διαφορές μεταξύ των Ευρωπαϊκών χωρών και των σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης εντός των χωρών για τα διαφορετικά αποτελέσματα της σχολικής εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη την διαφορετικότητα των μαθητών.
  • Να πληροφορήσει τους εθνικούς και ευρωπαϊκούς φορείς χάραξης πολιτικής σχετικά με τις αποτελεσματικές πρακτικές στο επίπεδο του συστήματος (χώρα), του σχολείου και της τάξης, συμβάλλοντας στην βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, η οποία θα οδηγήσει στην επίτευξη υψηλότερης μέσης επίδοσης και καλύτερων εκπαιδευτικών ευκαιριών για μειονεκτούντες μαθητές.
  • Να αναπτύξει περαιτέρω και να ελέγξει την εγκυρότητα του δυναμικού μοντέλου εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας, ιδιαίτερα σε σχέση με τις διαφορές των μαθητών, τις διαδικασίες και τα επερχόμενα αποτελέσματα, ούτως ώστε να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης με βάση επιστημονικά και έγκυρα μοντέλα.
  • Να επεξεργαστεί τους παράγοντες που περιλαμβάνονται στο δυναμικό μοντέλο στο επίπεδο του συστήματος, να διερευνήσει τη σχέση τους με τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα καθώς και με τους παράγοντες στο επίπεδο του σχολείου και της τάξης, και να καταλήξει σε εισηγήσεις για την εκπαιδευτική πολιτική και έρευνα.

Για τη διερεύνηση και την εξέταση των διαφορών στην προσθετική αξία της εκπαίδευσης η συλλογή δεδομένων από διαφορετικές χώρες κρίνεται ως απαραίτητη. Η συλλογή δεδομένων για την ποιότητα της διδασκαλίας, την πολιτική για τη διδασκαλία και το περιβάλλον μάθησης του σχολείου, καθώς και η αξιολόγηση των πολιτικών και των δράσεων που λαμβάνονται αποσκοπώντας σε βελτίωση, θα καθορίσουν τις διαφορές στη λειτουργία των παραγόντων του δυναμικού μοντέλου και θα επιτρέψουν τη μέτρηση της επίδρασης τους στην ποιότητα και την ισότητα στην εκπαίδευση. Με βάση αυτές τις πληροφορίες θα προκύψουν εισηγήσεις για βελτίωση της εκπαίδευσης σε κάθε μια από τις συμμετέχουσες χωρες, ανάλογα με τις διαφορές που παρουσιάζονται στο εκάστοτε πλαίσιο.

Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με το σχεδιασμό της έρευνας δείτε την περιγραφή του Προγράμματος.