Θέλουμε να πάμε μπροστά, ή να είμαστε όμηροι συμφερόντων και φοβιών;, 03 Δεκεμβρίου 2024

Το Κέντρο Αριστείας «Κοίος» επισκέφθηκε η Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας, 29 Νοεμβρίου 2024
29 Νοεμβρίου, 2024
GuardAI: Νέο έργο για την ενίσχυση της ευρωστίας, ανθεκτικότητας και ασφάλειας των Συστημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης, 10 Δεκεμβρίου 2024
10 Δεκεμβρίου, 2024
Το Κέντρο Αριστείας «Κοίος» επισκέφθηκε η Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας, 29 Νοεμβρίου 2024
29 Νοεμβρίου, 2024
GuardAI: Νέο έργο για την ενίσχυση της ευρωστίας, ανθεκτικότητας και ασφάλειας των Συστημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης, 10 Δεκεμβρίου 2024
10 Δεκεμβρίου, 2024

 Απάντηση Πανεπιστημίου Κύπρου και Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου στην τοποθέτηση των  οργανώσεων ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ, Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, ΠΣΕΜ και ΦΕΠΑΝ

Ανησυχία προκαλεί η ανακοίνωση – παρέμβαση των οργανώσεων ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ, Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, ΠΣΕΜ και ΦΕΠΑΝ, σε σχέση με την αναμενόμενη τροποποίηση της νομοθεσίας του Πανεπιστημίου Κύπρου, ώστε να ρυθμίζεται πλέον το πλαίσιο προσφοράς ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων.

Ως δημόσια πανεπιστήμια σημειώνουμε ότι δεν είναι η προσφορά ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών που υπονομεύει το δημόσιο σχολείο. Το ερώτημα που πρέπει να τεθεί είναι πώς το δημόσιο σχολείο αναβαθμίζεται και πώς κερδίζει την εμπιστοσύνη της ευρύτερης κοινωνίας και των μαθητών/ριών. Προετοιμάζει κατάλληλα το δημόσιο σχολείο τη νεολαία μας για τις απαιτήσεις του σήμερα και του αύριο; Αν δεν επιτυγχάνει το πιο πάνω, προφανώς και αιτία δεν είναι η νομοθετική ρύθμιση για τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών που αυτή τη στιγμή δεν προσφέρονται. Ας κάνει ο καθένας τη δική του κριτική και ας αναλάβει το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί.

Ως δημόσια πανεπιστήμια τονίζουμε με έμφαση ότι οι κανονισμοί που θα εγκριθούν δεν πρόκειται να επηρεάσουν με κανένα τρόπο την εισδοχή των μαθητών/ριών μέσω των Παγκυπρίων Εξετάσεων, όπως διαχρονικά συμβαίνει. Ο αριθμός των θέσεων, η διαδικασία εισδοχής και η δωρεάν πρόσβαση στη δημόσια ανώτερη εκπαίδευση μέσω των Παγκυπρίων Εξετάσεων είναι καθιερωμένη και διασφαλισμένη, αποτελεί δημόσιο αγαθό. Οποιεσδήποτε αναφορές περί του αντιθέτου γίνονται για να διασπείρουν τον φόβο και να προκαλέσουν αντιδράσεις που μόνο πλήττουν το δημόσιο πανεπιστήμιο και την παιδεία ευρύτερα.

Η πρόταση που έχει καταθέσει το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας στη Βουλή, είναι μια ισορροπημένη πρόταση που περιλαμβάνει τις απαραίτητες ασφαλιστικές δικλίδες και που προβλέπει διαδικασίες που εφαρμόζονται από πολλά άλλα πανεπιστήμια. Οποιεσδήποτε τροπολογίες που σκοπό έχουν να διασκεδάσουν οποιεσδήποτε ανησυχίες συνόλων ή οργανισμών που θεωρούν ότι πλήττονται τα συμφέροντά τους, θα οδηγήσουν στη θέσπιση χρονοβόρων διαδικασιών και ανυπέρβλητων εμποδίων που ως αποτέλεσμα θα έχουν την τελική αχρήστευση της δυνατότητας προσφοράς των προγραμμάτων.

Βρισκόμαστε στην εποχή που τα πανεπιστήμια ιδιαίτερα στην Ευρώπη επενδύουν στη διεθνοποίηση ανταγωνιζόμενα το ένα το άλλο, ως προς το ποιο θα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα. Μάλιστα αυτό ισχύει ιδιαιτέρως σε επίπεδο συμμαχιών ευρωπαϊκών πανεπιστημίων στις οποίες τα δημόσια μας πανεπιστήμια ανήκουν. Στέρηση του δικαιώματος προσφοράς ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών θέτει τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας σε μειονεκτική θέση όχι μόνο έναντι άλλων ξένων πανεπιστημίων αλλά και έναντι των εταίρων μας στις συμμαχίες πανεπιστημίων.

Το ερώτημα είναι απλό: Θέλουμε να πάμε μπροστά, ή να είμαστε όμηροι συμφερόντων και φοβιών; Αυτό το ερώτημα θα πρέπει να απαντηθεί ξεκάθαρα, τώρα.